مرجع آموزش مجازی و غیرحضوری 6 پایه ابتدایی

درس هشتم هدیه ششم ابتدایی دوران غیبت

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

توضیحات هشتم هدیه ششم ابتدایی دوران غیبت

دانش آموزان در این درس با جانشینان امام زمان ع از عصر غیبت تا امروز آشنا می شوند.

همچنین، با توجه به اهمیت موضوع مسئله انتخاب مرجع تقلید، چگونگی این امر مطرح شده و به صورت اشاره ای و کوتاه، از احکام دینی بحث می شود.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان،
درصورت امکان این درس را در ایام ولادت امام زمان عج یا زمان آغاز امامت ایشان، تدریس نمایید.

اهداف درس هشتم هدیه ششم ابتدایی دوران غیبت

آشنایی با زندگی امام زمان عج
درک ضرورت وجود نایبان امام زمان عج در دوره غیبت
آشنایی با مفهوم مرجع تقلید و اهمیت انتخاب آن
آشنایی با مفهوم ولی فقیه و وظیفه ایشان در دوره غیبت

مفاهیم کلیدی

نایبان امام زمان عج
دوره غیبت
مرجع تقلید

پیشنهادهایی برای تدریس درس هشتم هدیه ششم ابتدایی دوران غیبت

در این درس می توانید از فن« تصویر خوانی»برای شروع تدریس استفاده نمایید.

این فرصت را برای دانش آموزان فراهم کنید تا دریافت و استنباط خود را از تصویر درس مطرح نمایند؛

هرچند این دریافت در فضایی عاطفی صورت پذیرفته و ارتباط مستقیمی با محتوای درس نداشته باشد.

برای بهره برداری از روش تصویرخوانی که به معنی استفاده از تصویر برای درک یک معنا و مفهوم می باشد

می توانید در سه قدم مشخص و مجزا اما کاملاً مرتبط با یکدیگر آن را انجام دهید.

قسمت دوم پیشنهادها

تدریس خود را می توانید مستقیماً با شعر«چشم امید»، شروع  کنید.
می توانید با هماهنگی گروهی از دانش آموزان آنها را آماده کنید که با آهنگ و لحن خاصی شعر را برای گروه های دیگر اجرا کنند.

زبان شعر، این امکان را به آموزگار می دهد که دانش آموزان را با احساسات خود همراه ساخته و در آنان روح لطافت و ظرافت و دقت را بدمد.

شما  لازم است به ایجاد یک تصویر ذهنی زیبا از محتوای شعر،در ذهن کودکان کمک کنید.

به دنبال آن از دانش آموزان بخواهید که تا می توانند معنی شعر را بیان کنند هرچه می خواهند بگویند،

قرار نیست معنی خاصی از شعر داشته باشند، درحد خودشان کافی است که شما استفاده کنید و وارد موضوع درس شوید.

مناسب است از دانش آموزان بخواهید درک خود را از معنا و مفهوم کلی شعر در قالب یک نوشته کوتاه یا به صورت شفاهی به کلاس ارائه دهند.

جمع بندی معنی شعر و آنچه که برداشت کرده اند می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

می توانید کلاس خود را با پخش دعای عهد و یا سرودی زیبا و یا کلیپ دختر بچه ای که برای امام زمان عج دکلمه ایرا اجرا می کند شروع کنید.

این کلیپ را می توانید از سایت هدیه های آسمانی تهیه کنید.

 

قسمت دوم پیشنهادها

برای شروع این درس می توانید قبل از ورود دانش آموزان به کلاس جملهٔ آقاجان بیا یا آقا نمی آیی و…. را در پای تابلوی کلاس با خط زیبا بنویسید

و یا در روی مقوایی نوشته و آن را در پای تابلوی کلاس نصب کنید و یا روی میز دانش آموزان قرار دهید

و بگذارید تا دانش آموزان با دیدن آن هرچه به یاد می آورند و فکر می کنند بگویند:

از صحبت های آنان استفاده کنید و از آنها بخواهید که هر کدام نوشتهٔ خود را ثبت کنند و آن را به دیوار کلاس نصب کنید.

از دل نوشته های دانش آموزان می توانید به عنوان یک ایجاد انگیزهٔ خوب استفاده کرده و وارد درس شوید.

 

دانستنی های مورد نیاز درس هشتم هدیه ششم ابتدایی دوران غیبت

1 در ابتدای درس به این مطلب اشاره شده است که از سال های قبل همه می دانستند که حضرت مهدی عج به دنیا می آید.

این نکته از آن رو گفته شده تا مخاطب بداند با توجه به احادیث پیامبر ص و سایر ائمه ع، شیعیان می دانستند
که قراراست روزی حضرت مهدی عج به دنیا آید و به ظلم و ستم پایان دهد.
2 در درس به این نکته توجه شده که ظهور امام زمان عج بستگی به خواست خدا و آمادگی مردم دارد.

یعنی یکی از شرایط ظهور آن حضرت آماده شدن مردم برای پذیرش ایشان است.

ما باید سعی کنیم تا با اصلاح رفتار خود و دیگران یاران و سربازان خوبی برای آن حضرت باشیم.

3 امامان ع از سوی خداوند چند وظیفه مهم بر عهده دارند یکی از آن وظایف آموزش دین و احکام آن به مردم است.

در دوران غیبت به فرموده خود امام زمان عج، مردم باید برای آگاهی از احکام دین و یافتن پاسخ و پرسش های دینی خود به فقها و عالمان دین مراجعه کنند.

امامان ع وظیفه دیگری نیز داشته اند و آن اجرای احکام و قوانین اسلام در جامعه است که جز از طریق تشکیل حکومت اسلامی میسر نمی شود.

این وظیفه نیز در دوران غیبت بر عهده یکی از همین عالمان و مراجع دین خواهد بود
که از مدیریت و بینش بالایی برخوردار باشد. که به این شخص ولی فقیه می گویند.

متن شعر چشم امید 1

به طاها به یاسین به معراج احمد
به قدر و به کوثر به رضوان و طوبی
به وحی الهی به قرآن جاری
به تورات موسی و انجیل عیسی
بسی پادشاهی کنم در گدایی
چو باشم گدای گدایان زهرا س
چه شب ها که زهرا س دعا کرده تا ما
همه شیعه گردیم و بی تاب مولا
غلامی این خانواده دلیل و مراد خدا بوده از خلقت ما
مسیرت مشخص، امیرت مشخص، مکن دل ای دل بزن دل به دریا

قسمت دوم

که دنیا به خسران عقبا نیرزد
به دوری ز اولاد زهرا نیرزد
و این زندگانی فانی جوانی
خوشی های امروز و اینجا
به افسوس بسیار فردا نیرزد
اگر عاشقانه هوادار یاری
اگر مخلصانه گرفتار یاری
اگر آبرو می گذاری به پایش
یقیناً یقیناً خریدار یاری
بگو چند جمعه گذشتی ز خوابت؟
چه اندازه در ندبه ها زاری یابی؟
به شانه کشیدی غم سینه اش را؟
و یا چون بقیه تو سربار یاری
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری
به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟
چه مقدار بی تاب و بیمار یاری؟
دل آشفته بودن دلیل کمی نیست
اگر بی قراری بدان یار یاری
و پایان این بی قراری بهشت است
بهشتی که سرخوش ز دیدار یاری

قسمت سوم

نسیم کرامت وزیدن گرفته
و باران رحمت چکیدن گرفته
مبادا بدوزی نگاه دلت را
به مردم که بازار یوسف فروشی در این دوره بد شدیداً گرفته
خدایا به روی درخشان مهدی
به زلف سیاه و پریشان مهدی
به قلب رئوفش که دریای داغ است
به چشمان از غصه گریان مهدی
به لب های گرم علی یا علی اش
به ذکر حسین و حسن جان مهدی
به دست کریم و نگاه رحیمش
به چشم امید فقیران مهدی
به حال نیاز و قنوت نمازش
به سبحان سبحان سبحان مهدی
به برق نگاه به خال سیاهش
به عطر ملیح گریبان مهدی
به حج جمیلش به جاه جلیلش
به صوت حجازی قرآن مهدی
به صبح عراق و شبانگاه شامش
به آهنگ سمت خراسان مهدی
به جان داده های مسیر عبورش
به شهد شهود شهیدان مهدی
مرا دائم الاشتیاقش بگردان
مرا سینه چاک فراقش بگردان
تفضل بفرما بر این بنده بی سر و پا
مرا همدم و محرم و هم رکاب
سفرهای سوی خراسان و شام و عراقش بگردان
یا مهدی یامهدی مددی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.