درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع ) و (ث )
درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع ) و (ث )
اهداف درس هجدهم فارسی اول ابتدایی علی و معصومه مثل خورشيد
۱ آموزش صدا و نشانهٔ ( ع) و ( ث)
۲ برقراری روابط عاطفی و اجتماعی
۳ تشخيص نشانهٔ ( ع) و ( ث) در اوّل، وسط و آخر کلمات
۴ توانايی خواندن و نوشتن کلمات با حروف خوانده شده
۵ تقويت روحيّهٔ رفتار مناسب با ديگران
۶ تقويت روحيّهٔ احترام به معلّم و دوستان
۷ تقويت روحيّهٔ نظم در کارها
٨ توجه به روز و شب به عنوان مظاهر خلقت خداوند
٩ توجه به تفاوت روز و شب
١٠ آشنايی با نور ماه که به آن مهتاب می گويند.
آموزش شکل و صدای (ع) بچه های خوب:
فعّاليّت ۱
الف) مفاهيم درس را با شيوه های متنوّع در کلاس مشخّص می کنيم و کلمات کليدی درس مثل:
علی، معلّم، شروع، بعد جمع و عزيز روی تابلو نوشته می شود.
تصويرهای پيشنهادی:
۱ خواهر و برادری در پارک بازی می کنند.
۲ از سرسره بالا می روند.
۳ دختر جلوی سرسره زمين می خورد.
۴ برادر دست خواهرش را می گيرد و او را بلند می کند.
ب) معلّم از تصاوير بالا به عنوان جورچين نيز می تواند استفاده کند.
فعّاليّت ۲: آموزگار با يکی از دانش آموزان از روی درس می خواند و اگر لازم بود، بقيّه تکرارمی کنند.
سپس، از دانش آموزان می خواهد که شکل صدای جديد را در کلمات درس پيدا کنند.
اين کلمات عبارت اند از: علی، بعد، جمع، معلّم، شروع، عزيز، معصومه
برای مشاهده نمونه سوالات مرتبط اینجا کلیک کنید
فعّاليّت های درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع ) و (ث )
۱ گوش کن و بگو: آشنايی با آداب معاشرت، رعايت
ادب و احترام و پاسخ پرسش های مطرح شده در درس و درک مطلب
۱ علی و معصومه وقتی به جايی وارد می شوند، چه می کنند؟ اوّل در می زنند، سلام می کنند و…
۲ چه چيزهايی باعث روشن شدن زمين می شوند؟ نور خورشيد، ماه و…
۲ ببين و بگو: بيان تصاويری که دارای صدای (ع) و (ث) هستند مانند عينک، عروسک، دست کثيف ثانيه شمار
تصوير ۱ عينک (آشنايی با فايده های عينک، موارد استفاده از عينک، انواع عينک:آفتابی، طبّی و…)
تصوير ۲ عروسک (آشنايی با وسايل بازی )
تصوير ۳ دست کثيف (اهميت رعايت بهداشت فردی)
تصوير ۴ ثانيه شمار (آشنايی با ساعت و عقربه ها، اهميت زمان و…)
نکته: معلّم کلمات استخراج شده از تصاوير را روی تابلو بنويسد.
۳ بگرد و پيدا کن: پيدا کردن کلماتی که نشانه های (ع) و (ث) هستند
۴ به دوستانت بگو: بيان احساسات درونی
۱ برای اينکه بزرگترها را خوشحال کنی، چه کار می کنی؟ به آنها سلام می کنم، به آنها
…
۵ نمايش: کارهای کلاس و آموزگار به صورت نمايشاجرا می شود.
معلّم می تواند از رفتار بچّه ها (معلّم بازی)، به بررسی کار معلّمی خود بپردازد و از زاويهٔ نگاه دانش آموزان، عملکرد خود را ارزيابی کند.
۶ کتاب خوانی:
يک نفر به صورت داوطلب کتابی را که هفتهٔ پيش خوانده شد، برای ديگران
تعريف می کند. بهتر است:
۱ سؤالاتی از کتاب مطرح شود .
۲ چند نفر، هرکدام بخشی از کتاب را تعريف کند.
۳ هر يک از دانش آموزان، داستان را به شکل ديگری تمام کند.
فعّاليّت های کتاب نگارش درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع ) و (ث )
۱ بنويس: نوشتن کلمه ها و جمله های مربوط به درس.
۲ کامل کن: کامل کردن جملات مربوط به درس و کامل کردن جملات به کمک تصوير
۳ جمله سازی: جمله سازی دربارهٔ تصويرها و کلمات
۴ مرتّب کردن: مرتّب کردن کلمات مطرح شده در ساختن جملهٔ مناسب
منبع: دبستو