درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
هدف های پیامد محور درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
1 با استفاده از منابع و ابزار دربارهٔ پرسش ها و مفاهیم اطلاعات جمع آوری کرده و گزارش کنند،
اما در گزارش تنظیم شده، هماهنگی لازم بین مسئله، موضوع و منابع و ابزار وجود ندارد.
2 برای پاسخ به پرسش ها و موضوع مورد مطالعه، چند منبع را شناسایی کرده
و ابزار متناسب با منابع را تهیه کرده و گزارشی که بیانگر پاسخ های مستند به پرسش هایمورد نظر را تنظیم می کند
و در گزارش تنظیم شده، هماهنگی بین ابزار و منابع وجود دارد.
4 برای پاسخ به پرسش ها و موضوع درس، منابع متعددی را شناسایی کرده
و ابزار متناسب با هر یک از منابع را تهیه می کند.
گزارش تنظیم شده به خوبی بر روی پرسش های مورد مطالعه متمرکز است
و اطلاعات جمع آوری شده به صورت منسجم و در راستای پرسش ها، گزارش شده است
و انتظارات مورد نظر در گزارش نویسی رعایت شده است.
برای دریافت نمونه سوالات علوم سوم ابتدایی کلیک کنید
دانستنی ها درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
پس از هر بارندگی یا ذوب یخ و برف، بر اثر نیروی گرانش زمین، آب در سرازیری ها راه می افتد
و آب های جاری به شکل جوی و رود را پدید می آورد.
مقداری از این آب دوباره بخار می شود
و به هوا برمی گردد و مقداری هم در خاک فرو می رود و منابع آب زیرزمینی را تشکیل می دهد.
آب زیرزمینی، یکی از مهم ترین منابع آب شیرین در همه قاره هاست.
تخمین زده می شود که حدود 90 درصد از آب مصرفی انسان، در زیرزمین ذخیره است.
کار عملی درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
برای پی بردن به مقدار نفوذپذیری خاک، ابتدا سر و ته قوطی های حلبی را جدا کنید.
ته همه قوطی ها را با یک توری ظریف ببندید.
برای آنکه ذرات خاک از این توری نگذرند، از داخل قوطی، یک قطعه کاغذ صافی روی هر توری بگذارید،
سه نمونه خاک دانه درشت، متوسط و ریز را روی اجاق گاز حرارت دهید تا کاملاً خشک شوند
مقدار مساوی از سه نمونه خاک بریزید، قوطی ها را در جایی بگذارید
که بتوانید درآنها آب بریزید و از زیر، آب نفوذ کرده را جمع آوری کنید.
در هر سه قوطی به مقادیر مساوی آب بریزید و زمانی را که در آن عمل چکه کردن آب از زیر هر قوطی پایان یافته است، یادداشت کنید،
مقدار آب جمع شده در زیرقوطی ها را با هم مقایسه کنید.
آب زیرزمینی:
منبع طبیعی پرارزش است که در سال های اخیر با افزایش جمعیت، صنعتیشدن بسیاری از شهرها،
زیاد شدن فعالیت های کشاورزی و باغداری و تغییر روش زندگی، بر مصرف آن افزوده شده است
و کمتر کسی به این فکر است که در آینده نزدیک، مشکل کم آبی می تواند فاجعه بارباشد.
در بیشتر شهرهای ایران، آب مصرفی از چاه های عمیق تأمین می شود
اما سرعت برداشت، به هیچ وجه با سرعت جانشینی هماهنگ نیست.
مشکلات حاصل از مصرف بی رویهٔ آب های زیرزمینی، بروز مسائلی از این قبیل را در پی دارد:
پایین رفتن سطح ایستایی و در نتیجه، خشک شدن بیشتر چاه ها.
کم شدن فشار و نیاز به نصب تلمبهٔ قوی تر.
شور شدن آب چاه در پاره ای از مناطق ساحلی که در سال های اخیر جمعیت آنها زیادتر شده است.
فرونشینی زمین
آلودگی منابع آب زیرزمینی
نیز از جمله پدیده هایی است که در سال های اخیر و به علت صنعتی شدن بعضی از مناطق و نفوذ پساب های اغلب سمی حاصل از فعالیت آنها، نفوذ آب های کشاورزی که مواد آفت کش یا کود در آنها حل شده وارد شدن فاضلاب های شهری رو به ازدیاد به زمین های قابل نفوذ و حتی انباشته کردن زباله ها در مناطق خاص دچار آن شده ایم.
فعالیت های یادگیری درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب
1 فعالیت (نفوذپذیری آب در انواع خاک)
2 فعالیت (پی بردن به چگونگی تشکیل آب های زیرزمینی)
قطعه کاغذ سفیدی را با یک سنجاق یا گیره به مقوای قطوری متصل کنید و آن را روی زمین بگذارید
با قطره چکان، آب رنگی را روی آن بریزید، به شکل و اندازهٔ قطره های پخش شده توجه کنید.
این کار را بار دیگر تکرار کنید، اما این بار یک طرف مقوا را بالاتر از طرف دیگرش بگذارید.
ارتفاع ریزش قطره های آب را کم و زیاد کنید. از دانش آموزان بخواهید تا مشاهداتشان را بیان کنند.
مطابق شکل، یک لایه ریگ کوچک، سپس لایه ای شن یا ماسه یا ماسهٔ درشت و سرانجام یک لایه ماسهٔ نرم در قیف بریزید.
ابتدا مقداری آب تمیز به میان قیف بریزید و بگذارید تا لایه های شن، ماسه یا ریگ را کاملاً بشویید
تا گل و لایی که لا به لای آنهاست کاملاً شسته شود، سپس قیف را روی ظرف بگذارید و آب گل آلود را به آرامی روی قیف بریزید.
مشاهده خواهید کرد که لایه ها، آب گل آلود را صاف خواهد کرد و آب زلال به درون پارچ عبور داده می شود.
3 آزمایش کنید درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب (تصفیه آب)
معمولاً برای تصفیه آب لوله کشی از کلر استفاده می شود.
برای پی بردن به آن، در تابه، مقداری آب سرد بریزید و آن را روی اجاق گاز حرارت دهید.
با بو کشیدن از نزدیک روی تابه، بوی کلر را می توان حس کرد.
1 آب ابتدا از صفحهٔ توری مانندی می گذرد. در این مرحله، برگ ها، چوب ها و زباله هایی مانند بطری های پلاستیکی پشت صفحهٔ توری از آب جدا می شوند.
2 آب به مخزن های ته نشینی هدایت می شود و ذرات معلق در آن ته مخزن رسوب می کنند.
3 مرحلهٔ بعدی عبور آب از صافی است. صافی از لایه ای ماسه شکل تشکیل شده است که جانداران میکروسکوپی ساده ای به نام پروتوزوا سطح آن را پوشانده اند.
این پوشش زنده، مانند صفحهٔ ژله مانندی، روی ماسه قرار می گیرد و بیشتر باکتری ها و جانداران بیماری زا را از آب می زداید.
4 برای از بین بردن عوامل زیان بار آب، آن را با کلر ضدعفونی می کنند.
5 آب تصفیه شده در مخزن های سرپوشیده ذخیره می شود، این آب سالم و بهداشتی، در خانه ها، مدرسه ها، اداره ها، بیمارستان و… استفاده می شود.
دانش آموزان در سال اول و دوم با چگونگی کاشت دانهٔ لوبیا و مراحل رشد آن تا رسیدن به دانه های جدید آشنا شده اند.
فعالیت این صفحه به آنها کمک می کند تا به ارزش آب برای کاشت دانه و ادامهٔ حیات گیاه پی ببرند.
دانش آموزان می توانند این فعالیت را در خانه و همراه والدین انجام دهند
حدود 4 ماه طول می کشد تا دانه لوبیا رشد کند و به تولید دانه های جدیدی برسد.
هر هفته از دانش آموزان بخواهید تا ضمن استفاده از دانستنی های قبلی خود این بار به طور هدفمند با استفاده از یک بطری گیاه خود را به طور مرتب آبیاری کنندو گزارش آن را به طور مکتوب ارائه دهند.
در پایان این فعالیت و با طرح پرسش های مناسب آنها را هدایت کنید تا ارتباط بین این فعالیت و عنوان درس را بیان کنند.
درس 6 علوم سوم ابتدایی زندگی ما و آب