مرجع آموزش مجازی و غیرحضوری 6 پایه ابتدایی

درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

اهداف درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

آشنایی با نمونه هایی فاخر از نثر کهن؛
تقویت علاقه مندی به سنت مشورت در امور؛
گسترش دامنه اطلاعات، پیرامون دوست و دوست یابی؛
شناخت اهمیت دوستی و دوست یابی؛
شناخت ترکیب های نو در واژه آموزی؛
تقویت مهارت های زندگی.

نکات مهم درس درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

گزیدن دوست خوب و نیز « مشورت در کارها » از جملهٔ آداب زندگی به شمار می رود.

از این رو درس « دوستی » آغازگر مناسبی برای شروع فصل « آداب زندگی » است.

پیام کلی درس درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

اهمیت دوست و دوست یابی و فواید مشورت کردن.

درک مطلب درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

با مردمانی که با تو راه دوستی روند و نیم دوست باشند نیکویی وسازگاری کن:
با افرادی که با تو دوست اند، هر چند که دوستی شان کامل و تمام نباشد به خوبی و نیکویی رفتارکن.
نیم دوست:

کسی که در دوستی کامل نیست.
مشاورت کردن در کارها از قوی رٴایی مردم باشد و از تمامی عقلی و پیش بینی:
مشورت در کارها و هم فکری با دیگران نشانهٔ استواری اندیشه و خردمندی و آینده نگری انسان است.
قوی رأی: آنکه دارای اندیشه ای نیرومند است.

تمام عقل: کسی که عقل کامل دارد.
پیش بینی: در اینجا به معنی آینده نگری است.
یکی را خاطر تیزتر باشد و در کارها زودتر تواند دید و یکی کند فهم باشد :
برخی از افراد در کارها تیز بین و نکته سنج هستند و برخی کند ذهن و دیرباب اند و پیوسته از دیگران عقب ترند.

تدبیر ده تنه چون زور ده مرده باشد:
اگر مردی از مشورت ده نفر بهره گیرد به اندازهٔ ده مرد زورمند است.
در این عبارت تدبیر ده تنه به زور ده مرده، مانند شده است.
منظور از عبارت « مرد اگر بی برادر باشد به که بی دوست » چیست ؟
ارزش دوست خیلی والاتر از برادر تنی است و دوست واقعی بسیار ارزش دارد.
در دستور زبان فارسی کهن هرگاه حرف (که) پس از صفت تفضیلی (به = بهتر) بیاید به معنای حرف اضافه (از) به کار می رود.
بنابراین (به که) یعنی بهتر از.

٭ مفعول:

به کسی یا چیزی گفته می شود که کار برروی آن واقع می شود.

به عبارت دیگر، مفعول پذیرندهٔ کار است. مثال: دانش آموزان غزل را به صورت گروهی خواندند.

مثال دیگر: نباید سخن دیگری را به سخن خود قطع کند.
مفعول در جواب «چه کسی را » و «چه چیزی را » می آید.
نشانۀ مفعول: معمولاً بعد از مفعول حرف «را » می آید، مانند:
دهان را فراخ باز نکند ( «دهان » مفعول، «را » نشانهٔ مفعول).

مثال دیگر:

دست و جامه را آلوده نکند («دست و جامه »: مفعول، «را »: نشانهٔ مفعول)
٭ فعل: فعل بر انجام دادن کار یا داشتن حالت یا روی دادن امری دلالت می کند.
فعل دارای سه زمان است: گذشته، حال، آینده (گفتم، می گویم، خواهم گفت).
مانند: چیزی را که از غیر او پرسند جواب نگوید (پرسند و نگویند: فعل).

برای دریافت نمونه سوالات پایه ی ششم ابتدایی کلیک کنید

بخوان و حفظ کن درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

بخوان و حفظ کن شیر خدا
بخوان و حفظ کن شیر خدا

نکاتی پیرامون شعر شیر خدا: قالب این شعر مثنوی است و توسط استاد شهریار در مدح حضرت علی (ع ) سروده شده است.

مهم ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدر بابایه سلام (سلام به حیدربابا) است

که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی های روستا یاد کرده است.
شهریار در سرودن انواع گونه های شعر فارسی، مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و نیزشعر نیمایی تبحر داشته است.

از جمله غزل های معروف او می توان به «علی ای همای رحمت » و«آمدی جانم به قربانت » اشاره کرد.

شهریار نسبت به علی بن ابیطالب (ع) ارادتی ویژه داشت.

از آثار شهریار م یتوان به موارد زیر اشاره کرد:
گزیدهٔ غزلیات
منظومهٔ حیدر بابا
گزیدهٔ اشعار ترکی
وی سرانجام پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانهٔ پربار در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ هجری شمسی درگذشت

و بنابر وصیت خود در مقبرة  الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

در ایران روزدرگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی » نام گذاری کرده اند.

درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره
منبع: دبستو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.