مرجع آموزش مجازی و غیرحضوری 6 پایه ابتدایی

درس سیزده هدیه ششم ابتدایی عید مسلمانان

توضیحات درس سیزده هدیه ششم ابتدایی عید مسلمانان

این درس با بیان داستان زندگی اسماعیل و هاجر و ابراهیم ، اعمال و مراسم حج را به صورت اجمالی معرفی می کند

و بااستفاده از این مقدمه ، دو عید مشترک میان همه مسلمانان، ویژگی ها و فواید آنها را معرفی می کند.

در درس عید مسلمانان تلاش شده تا دانش آموز ضمن آشنایی بیشتر با مراسم مربوط به حج و عید قربان که یکی از مهم ترین اعیاد اسلامی است

و تمامی مسلمانان در سراسر جهان آن را محترم شمرده و جشن می گیرند

برای شرکت در این مراسم اشتیاق و جنب و جوش بیشتری پیدا کرده و در مراسم عید قربان مشارکت نماید.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان،در صورت امکان این درس را در ماه ذی حجه و ایام حج و یا در یکی از اعیاد اسلامی تدریس نمایید.

اهداف درس سیزده هدیه ششم ابتدایی عید مسلمانان

آشنایی با مراسم حج و اعمال آن
آشنایی با برخی از آداب عید قربان
اشتیاق برای شرکت در مراسم عید قربان
شرکت در مراسم عید قربان

مفاهیم کلیدی
حج
عید فطر
عید قربان
حضرت ابراهیم
خانهٔ کعبه
مکّه
لباس احرام
طواف
قربانی
غسل
نماز عید

پیشنهادهایی برای تدریس درس سیزده هدیه ششم ابتدایی عید مسلمانان

•می توانید کلاس خود را با پخش فیلمی از مراسم حج و اعمال آن و گفت وگوی با دانش آموزان دربارهٔ تلقی آنها نسبتبه این مراسم شروع کنید.

•می توانید کلاس خود را با پخش شعارهایی که در روز عید داده می شود، آغاز نمایید.

•در صورتی که این امکان برای شما فراهم باشد از قبل، کلاس و مدرسه را تزیین کرده و جشنی را به مناسبت عید قربان برگزار کنید.

این عمل برای جلب توجه دانش آموزان به موضوع درس بسیار مناسب است

•می توانید کلاس خود را با سر دادن تکبیرهایی که در روز عید فطر و قربان سر داده می شود، همراه با دانش آموزان شروعکنید

و با این ایجاد انگیزه تدریس خود را شروع کنید .

این کار می تواند برای بچه ها شادی آور و چه بسا تعجب برانگیز
باشد.

سپس می توانید دربارهٔ این تکبیرها و نیز اطلاعات دانش آموزان با آنها گفتگو کنید

•در آموزش این درس می توان از زنگ هنر دانش آموزان استفاده کرد

و از آنها خواست یک سری پارچه سفید و مشکی، جعبه مکعب شکل، و… با خود بیاورند.

از آنها بخواهیم با این وسایل،خانه کعبه و حاجیانی که در حال طواف هستند درستکنند.

روز درس از آنها بخواهیم این وسایل را به کلاس بیاورند.

•روزی که می خواهید این درس را تدریس کنید، می توانید از چند حاجی دعوت کنید تا گزارشی از سفر حج خود را برای دانش آموزان بیان کنند.

اگر ممکن باشد که حاجیان با لباس حج در مراسم شرکت کنند، زمینه بهتری برای شروع تدریس فراهم می شود.

•عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند.

صحبت پیرامون اینکه مسلمانان چه عیدهایی دارند،می تواند شروع
خوبی برای ورود به متن درس قرار گیرد.

همچنین پس از تدریس، یک بار دیگر می توانید به عنوان، بازگشت نمایید تا
اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان گردد

دانستنی های درس سیزده هدیه ششم ابتدایی عید مسلمانان

1 دانش آموزان در پایه سوم هدیه های آسمان در درسی با همین نام با مراسم عید فطر و برخی از آداب، ویژگی ها و اعمال آن آشنا شدند.

می توانید از طریق ارتباط طولی و عمودی دروس، بین این دو درس ارتباط برقرار کنند و برای ایجاد انگیزه با یادآوری آن درس، تدریس خود را آغاز کنید.

2 در تدریس مسئله حج بهتر است که از تجربه های کودکان آغاز شود،

برای نیل به این هدف با توجه دادن آنها به مساجد یا زیارتگاه هایی که دیده اند، می توانیم خاطره مسجد را در ذهن آنان زنده کنیم

و از آنها بخواهیم تا مشهودات خود را در این زمینه بیان نمایند.

سپس این نکته را به آنان گوشزد کنیم که مسجد محل عبادت و نماز است و مردم با لباس های تمیز و بدن پاکیزه در آنجا جمع می شوند

و با کمال محبت و صمیمیت درکنار هم نماز می خوانند. آنگاه با این سابقه ذهنی پیرامون مسجدالحرام و کعبه و زیبایی آن سخن بگوییم.

در این زمینه استفاده از تصاویر جالب و متنوع یا فیلم بسیار مؤثر است.

3 در این محدوده سنی لازم است بحث حج را به اختصار مطرح کنیم

و درحد آشنا کردن اجمالی دانش آموزان با حج اکتفا نماییم و از ورود به جزئیات اعمال آن خودداری ورزیم.

4 برای آشنایی بیشتر دانش آموزان می توان از آنان خواست که اگر در خانواده خود کسی را سراغ دارند

که به مکه و سفرحج مشرف شده است، از او در این زمینه سؤال کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.