مرجع آموزش مجازی و غیرحضوری 6 پایه ابتدایی

درس ششم هدیه ششم ابتدایی سیمای خوبان

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

توضیحات درس ششم هدیه ششم ابتدایی سیمای خوبان

این درس ضمن اشاره به اصل امامت به عنوان یکی از اصول دین و مرور مطالب طرح شده درباره امامان ع در سال های گذشته، درس هایی از زندگانی ائمه معصوم ع در ارتباط با خود، خدا، طبیعت و دیگران را بیان می کند و ائمه ع را به عنوان بهترین سرمشق ها معرفی می کند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس را در ایام ولادت یا شهادت امام کاظم ع که درس با خاطره ای از ایشان شروع شده یا در ایام ولادت یا شهادت یکی از امامان تدریس نمایید.

اهداف درس ششم هدیه ششم ابتدایی سیمای خوبان

آشنایی با مفهوم امامت به عنوان یکی از اصول اعتقادی
آشنایی با سیره رفتاری امامان ع
ادای احترام نسبت به امامان ع
تلاش برای الگوگیری از پیشوایان دین در زندگی فردی و اجتماعی
توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس
مفاهیم کلیدی
اصل امامت
سیره رفتاری امامان ع

پیشنهادهایی برای تدریس درس ششم هدیه ششم ابتدایی

می توانید کلاس خود را با فعالیت«ببین و بگو  »آغاز نمایید.

با توجه به تصاویر ارائه شده و با یادآوری دروسی که در پایه های گذشته در مورد امامان ع خوانده اند

به مرور ویژگی ها و نقش امامان ع پرداخته و با دانش آموزان به گفت وگو بپردازید.

عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند. صحبت پیرامون اینکه«خوب »به چه کسی گفته می شود،

برای  خوبب ودن چه ویژگی هایی باید داشته باشیم.

اهمیت وجود افراد خوب در زندگی و نقش آنها می تواند شروع خوبی برای ورود به متندرس قرار گیرد.

همچنین پس از تدریس یک بار دیگر می توانید به عنوان بازگشت نمایید تا اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان گردد.

می توانید کلاس خود را با پخش قسمت هایی از فیلم زندگی امامان ع مانند امام رضا ع و…. پیرامون ویژگی های آنها با دانش آموزان به گفت وگو بپردازید.

قسمت دوم پیشنهادها درس ششم هدیه ششم ابتدایی

برای شروع می توانید از داستان ها، تصاویر و یا حتی پخش کارتون هایی که بیانگر رفتارهای پسندیده یا ناپسند هستند استفاده کنید؛

این عمل می تواند شما را در دستیابی به اهداف درس، خصوصاً در حیطه نگرشی یاری کند.

شما می توانید با استفاده از این قالب ها فضایی ایجاد کنید

تا دانش آموزان درباره مشکلاتی که این گونه مسائل در زندگی افراد به ویژه دانش آموزان به وجود می آورند با یکدیگر گفت وگوکنند.

در تدریس این درس می توانید از موقعیت های پیش آمده در مدرسه، استفاده کنید

موقعیتی واقعی یا فرضی از اختلافیکه بین دو دوست پیش آمده است

و بحث و گفت وگو درباره عوامل به وجود آورنده این وضعیت و عواقب و راه حل های آن می تواند از آن جمله باشد.

مثلاً قهر کردن دو دوست به علت خطایی که یکی از آنها مرتکب شده،

یا دوستی و صمیمیتی که به علت بی توجهی و توقعات بی جا به ناراحتی تبدیل شده است و مواردی نظیر آن.

در هر کلاسی به طور مثال 32 نفره، می توان از 32 صفت خوب که در بچه ها وجود دارد استفاده کرد.

سپس درسسیمای خوبان را با سلام به همه خوبان کلاس آغاز می کنیم

و در لابه لای تدریس و بیان ویژگی های رفتاری ائمه معصومان علیهم السّلام،

از رفتارهای پسندیده هر یک از دانش آموزان استفاده نموده و در آن رابطه صحبت می کنیم.

به طور مثال:
مریم خوشروی من، فاطمه دختر باگذشت من، مینا دختر صبور من، زهرا دختر مهربان من و … .

قسمت سوم پیشنهادها

یکی از بهترین شیوه های آموزشی، ایجاد مسئله در ذهن دانش آموزان و برانگیختن آنان به تلاش برای حل کردن آن است.

در این راستا می توان برگه هایی با محتوای زیر میان آنها پخش نموده و از آنها بخواهیم پاسخ های مناسبی ارائه نمایند.

 نمونۀ 1: گذشت یعنی «نادیده گرفتن اشتباه های دیگران و بخشیدن آنها»

زیباترین زیبایی ها، گذشت در هنگام خشم است. بیشتر مردم هم می گویند گذشت شیرین است.
به نظر تو هم گذشت شیرین است، چرا؟
فکر می کنی چند بار باید گذشت کرد؟ چرا؟
گذشت بهتر است یا تلافی کردن؟ چرا؟

نمونۀ 2: می دانی که خشمگین شدن یک چیز طبیعی است.

ولی خیلی مهم است که وقتی خشمگین شدیم چه رفتاری را انجام بدهیم یا ندهیم؟ نظر تو چیه؟

نکته 1: چنین فعالیت هایی به صورت جمعی یا فردی درون یا بیرون مدرسه قابل اجراست.

نکته 2: انتخاب مسائل مورد بحث باید مناسب با دانش آموز باشد و اگر او برداشت صحیحی از آن مفهوم اخلاقی ندارد،

در درجه اول باید در زمینه مفهوم آن، دانش آموزان را به فعالیت ذهنی واداشت.

متن درس می تواند شروع خوبی برای تدریس باشد. می توانید از قبل، گروهی از دانش آموزان را برای اجرای نمایش داستان درس آماده نموده و در تهیه وسایل مورد نیاز و گریم به آنها کمک کنید.

خواندن درس می تواند به صورت ایفای نقش اجرا شود.

می توانید داستان درس را با لحن زیبا برای بچه ها بخوانید یابرای آنها تعریف کنید

و درحین تعریف با هماهنگی لازم با دانش آموزان آن را جذاب تر اجرا کنید.

خواندن متن درس می تواند توسط معلم در قالب یک داستان و با احساس صورت پذیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.