مطالعات پنجم ابتدایی درس بیست و دوم بازسازی ویرانه ها
مطالعات پنجم ابتدایی درس بیست و دوم بازسازی ویرانه ها
1 – جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور پس از آشنایی با مردم ایران،
تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفتند و به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند.
آن ها سعی کردند از خشونت و ویرانگری پدرانشان فاصله بگیرند و عمران و آبادی را در ایران تشویق کنند.
2 – وزیران ایرانی سعی می کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آن ها بیاموزند.
3 – خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی از وزیران دانشمند دوره ی ایلخانان بود
که چندین کتاب علمی نوشت و به دستور او بناهای زیادی چون مسجد، مدرسه و بیمارستان ساخته شد.
4 – خواجه نصیرالدّین توسی از مشاوران هلاکو بود که سعی می کرد
عادت های زشت مغول ها از جمله وحشی گری هایشان را تغییر دهد.
5 – خواجه نصیرالدّین توسی، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگی بود که به همّت او رصدخانه ی مراغه تأسیس شد.
6 – در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور، مردم ایران به تدریج،
ویرانه ها را به شهرهایی آباد و پر رونق تبدیل کردند و شهرنشینی را در ایران گسترش دادند.
در این شهرها بناهای زیادی چون مساجد، کاروان سراها، حمّام ها، برج ها و … ساخته شد.
7 – شاهرخ، پسر تیمور، برخلاف پدر خود مردی نیکوکار بود و سعی می کرد
هرجا را که پدرش ویران کرده بود، آباد کند. او دستور داد مدارس و کتابخانه های متعدّدی بسازند.
8 – شاهرخ دستور داد مدارس و کتابخانه های متعدّدی بسازند.
9 – مسجد گوهرشاد در مشهد از بناهایی است که به همّت گوهرشاد، همسر شاهرخ، ساخته شد.
10 – کاروان سرای شرف در نزدیکی سرخس در استان خراسان رضوی از آثار دوره ی جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور است.
11 – تعدادی از شاعران بزرگ و برجسته ی ایرانی مانند عطّار نیشابوری، مولوی، سعدی و حافظ در دوره های مغول و تیمور زندگی می کردند.
دانلود رایگان نمونه سوالات امتحانی درس بیست و دوم بازسازی ویرانه ها مطالعات اجتماعی کلاس پنجم دبستان