درس شش فارسی دوم ابتدایی
متن درس شش فارسی دوم ابتدایی:
1 جلب توجه دانش آموزان به اهمیت داشتن هدف، پشتکار و دانش اندوزی در همهٔ مراحل زندگی
2 توجه به اهمیت زمان ومدیریت آن
3 توجه به اهمیت تفکر پیش از انجام هر کاری و ناتمام نگذاشتن کارها
4 جلب توجه دانش آموزان به صفاتی مانند پاکیزگی، راستگویی، امانت داری و مهربانی
روش تدریس درس شش فارسی دوم ابتدایی:
ایفای نقش به درس دوم رجوع کنید
فعالیت ها درس شش فارسی دوم ابتدایی
1 درست و نادرستدرس شش فارسی دوم ابتدایی:
ارزیابی از درک مطلب درس
2 گوش کن و بگو درس شش فارسی دوم دبستان:
تقویت مهارت گوش کردن و سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس
3 واژه سازی درس شش فارسی دوم ابتدایی :
گسترش واژگان از طریق کلمات مشترک مانند خواست در کلمات می خواست، خواستگاری و خواستن
در کلمات مختوم به (ﻪ ه). صدای ( ا ) شنیده می شود، زیرا صدای » ﻫ« و » ا«
4 بیاموز و بگو درس شش فارسی دوم ابتدایی:
تشخیص تفاوت صدای ا و ه در کلمات مختوم به (ﻪ ه)
5 پیدا کن و بگو درس شش فارسی دوم ابتدایی:
تقویت املا و خواندن از طریق پیدا کردن کلماتی که آخر آن به ( اِ ) و ( ﻫِ )ختم می شود.
مانند: پرنده، ادامه، لانه و…. برای صدای ا
شبیه، راه و…. برای صدای ه
6 کتاب خوانی درس شش فارسی دوم ابتدایی :
هدف از تمرین این قسمت گفتگوی دانش آموزان در مورد کتاب هایی است که مورد علاقهٔ اوست.
تمرین 2 آشنا کردن دانش آموزان با پدیدآورندگان کتاب از جمله نویسنده، تصویرگر، صفحه آرا ناشر و غیره است
نوشتاری درس شش فارسی دوم ابتدایی
صفحۀ اول درس شش نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین 1: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.
تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت املانویسی با وصل کردن کلمات هم معنا به یکدیگر است.
مانند: ناراحت = غمگین، زیاد = خیلی و….
تمرین ٣: هدف این تمرین گسترش واژگان از طریق ساختن کلمه های جدید است که یک کلمهٔ مشترک دارند.
مانند نامهربان،مهربانی، د لنشین، دل انگیز
تمرین ٤: هدف تقویت مهارت استدلال کردن و انشانویسی
صفحۀ دوم درس شش نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ١: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.
تمرین ٢: هدف گسترش واژگان با نوشتن کلمات مختلف با یک کلمهٔ مشترک یعنی بازی است. مانند: تو پبازی، سرسر ه بازی، برف بازی و….
تمرین ٣: هدف تشخیص کلمهٔ مشترک از مجموعه کلمه های داده شده است. مانند: کلمهٔ کتاب در مجموعه کلمه های کتاب فروش کتاب دار کتاب خانه وکتاب ها
تمرین ٤: هدف این تمرین تقویت مهارت تصویرسازی ذهنی و نگارش خلاق می باشد.
صفحۀ سوم درس شش نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ١: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.
تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن املا و جمله سازی از طریق مرتب کردن کلمات در هم ریختهٔ جمله می باشد.
تمرین ٣: هدف تمرین، تقویت جمله سازی و املانویسی با قرار دادن کلمه های مناسب در جای خالی جملات داده شده می باشد.
مانند: فردا حتماً از دوستم عذرخواهی می کنم.
تمرین ٤: هدف تقویت مهارت نوشتن با موضوع مشخص است.
صفحۀ چهارم درس شش نوشتاری دوم ابتدایی :
تمرین ١: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.
تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن، املانویسی و گسترش واژگان با پیدا کردن کلمه های هم معنی کلماتی چون تلاش، شاد و… است.
مانند: مثل = شبیه = مانند سعی= تلاش = کوشش
تمرین ٣: هدف تمرین دسته بندی طبقه بندی کلمات با توجه به صدای آخر هر کلمه است
تمرین 4: هدف تمرین، تقویت مهارت تصویرخوانی و نگارش خلاق می باشد.
صفحۀ پنجم درس شش نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین 1: رجوع کنید به تمرین یک صفحهٔ پنجم درس اول.
تمرین 2: در این تمرین هدف تقویت مهارت طبقه بندی براساس موجودات جاندار و بی جان ارائه شده، می باشد