آموزش نشانه ها 2 فارسی اول دبستان
آموزش نشانه ها 2 فارسی اول دبستان: توضیحات کلی
این بخش از کتاب بخوانیم متفاوت از بخش 1 و2 یعنی نگارهها و نشانه ها 1 تدریس میشود
بالطبع روش تدریسش نیز متفاوت از آن دو خواهد بود .
نشانه ها 2 شامل 10 نشانه ( تشدید – ص ث ع ح ض ط غ ظ ذ ) بوده که اصطلاحاً به آنها نشانههای عربی گفته میشود .
در این بخش حروفی آموزش داده میشود که دانش آموزان صدای آن را با نشانههای دیگر قبلاً یاد گرفتهاند
درواقع حروفی هستند که در مقابل صوت واحد قرار دارند
به همین جهت دانش آموزان در نوشتن شکل این اصوات مشکلات فراوانی دارند و اغلب غلطهای املایی هم به خاطر وجود چند نشانه در مقابل صوت واحد است .
برای مشاهده نمونه سوالات مرتبط کلیک کنید
آموزش نشانه ها 2 فارسی اول دبستان: تدریس
روش تدریس نشانه ها 2 روش اکتشافی بوده که در این روش خود دانش آموزان از طریق جستجو و آزمایش و خطا ، مفهوم موردنظر را کشف می کنند.
و نشانهی جدید را نامگذاری مینمایند. در روانشناسی یادگیری از این روش لذتبخشترین و پایدارترین نوع یادگیری نامبرده شده است .
در این مبحث به چهارچوب تدریس نشانه ها 2 اشاره میشود و کاربرد تکنیکهای دیگر جهت جذابیت بر عهدهی خلاقیت معلمان است.
آموزش نشانه ها 2 فارسی اول دبستان: مثال تدریس ص
?«تدریس صدای موج »?
ابتدا مثل جلسات قبل ایجاد انگیزه – گروهبندی – ارزشیابی تشخیصی و آمادگی ایجاد نموده و سپس مراحل زیر را انجام میدهیم:
♻️الف ♻️ فعالیت فردی دانش آموزان
1?-از دانش آموزان میخواهیم که ابتدا در گروه متن درس را بهصورت فردی مطالعه کنند وزیر کلماتی که نشانهاش را نخواندهاند ( نشانه جدید ) خط بکشند و مشخص نمایند.(صاف – صدف –صدا- مخصوص)
2 ?واژهی جدید را روی دفتر یا روی ورقی یادداشت نمایند
3?تعداد نشانههای جدید را ازلحاظ چندشکلی بودن را روی کلیدواژهها مشخص نمایند (ص ص)
♻️ب♻️فعالیت گروهی دانش آموزان:
?4مقایسه کردن تعداد کلیدواژههای خود با دیگر اعضای گروه .
5? تلاش در خواندن کلیدواژهها از طریق اکتشافی و جانشینی آوا در حروف جدید (استفاده از معلومات و حروف خواندهشدهی قبلی )برای کشف مجهول (نشانهی جدید
6? کشف صدای نشانهی جدید و معرفی آن به سایر اعضا و خواندن همهی کلیدواژهها .
♻️ج♻️ فعالیت معلم:
7 ? نوشتن کلیدواژه بهصورت برجسته بر روی تخته یا نصب کارتهای مقوایی که روی آن کلیدواژهها قبلاً نوشتهشده است .
8 ?نامگذاری نشانههای جدید توسط معلم و مقایسه آن در حروف همآوا و نحوهی رسمالخط آن (نامگذاری حروف در نشانهها 2 بر اساس اسم آن صورت میگیرد) ص ص ___ صاد غیر آخر – صاد آخر .
♻️د♻️ فعالیت معلم و شاگرد
9?خواندن متن توسط دانش آموزان در گروه ،نمایندگان گروهها و درنهایت معلم .
10?پس از خواندن متن ،تصاویر درس ارائهشده و دربارهی آن صحبت میشود .
?? یادآوریها:
– ? در نشانه ها 2 نشانهی جدید به علت استفاده از روش اکتشافی به رنگ قرمز نوشتهنشده است .
– ? روش تدریس نشانه ها 2 برای دانش آموزان بسیار جذاب میباشد در دروس اول و دوم ممکن است به خاطر تفاوت در روش تدریس با بخشهای قبلی دانش آموزان کمی سردرگم شوند
ولی بلافاصله بر موضوع مسلط شده بهطوریکه در آینده دروس تدریس نشده به خاطر علاقه به کشف نشانههای بیشتر توسط دانش آموزان مطالعه خواهد شد
– ? در نشانهها 2 جدول مدادی وجود ندارد و ادامهی نشانههای جدید را معلم در جدول کلاس خواهد نوشت .
– ? از نشانه ها 2 به بعد معلم میتواند از متن کتاب بخوانیم املا بگوید و محدودیتی ندارد.
– ? روانخوانی از نشانه ها2 گسترش مییابد
– ? از تلفظ نشانه ها 2 بهصورت مخرجهای عربی خودداری شود .
-? در آخرین بخش نشانه ها 2 در س آزاد وجود دارد. طراحی درس آزاد بر عهدهی دانش آموزان و به کمک معلم صورت میگیرد
و دانش آموزان بر اساس ذوق و علایق و ملاحظات فرهنگ بومی و ضرورتهایی که احیاناً در دروس دیگر دیده نشده یا معلم خود احساس نیاز بکند طراحی میشود.
-?تصویر درس برخلاف دروس قبل بعد از متن میآید و به دانش آموزان در فهم بیشتر مطالب کمک میکند .تصاویر در درجهی دوم اهمیت قرار دارد.
منبع: دبستو