درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
آموزش درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
روش تدریس پیشنهادی:پیش سازمان دهنده، روشن سازی طرز تلقّی
روش تدریس پیش سازمان دهنده
مرحلۀ اوّل: قبل از شروع تدریس ابتدا مفاهیم کلی و اطّلاعات جامعی
دربارهٔ شخصیّت حضرت فاطمه (س)به صورت خلاصه به دانش آموزان ارائه دهید.
مرحلۀ دوم: سپس به بیان مطالب جزئی که در واقع مفهوم اصلی درس هستند (داستان پیراهن بهشتی) بپردازید.
با این الگو شما از پیش سازمان دهنده ها بهره برده اید.
در بیان مفاهیم درس می توانید از روش سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث و گفت وگو و یا نمایش فیلم و قصّه گویی استفاده کنید.
پیشنهاد می شود به هنگام شروع تدریس برای ایجاد انگیزه بیشتر، به صورت نمادین یک رفتار ارزشی از خود نشان دهید
و آن را به سیرهٔ حضرت زهرا ( س ) به عنوان الگو ارتباط دهید.
توجّه داشته باشید که پیش سازمان دهنده ها یک عبارت خلاصه از درس پیراهن بهشتی نیست بلکه مطلبی جدا و کلّی تر از داستان درس است.
مرحلۀ سوم: با ارائهٔ مثال به تحکیم و تثبیت مطلب بپردازید.
مثلاً داستان دیگری از زندگی حضرت فاطمه س بگویید و یا سخنان و احادیث ایشان را مطرح کنید.
فعالیت های درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
واژه آموزی درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
برای بخش واژه آموزی پیشنهاد می شود
با همکاری اوّلیا یک غذای خوش مزه که در طبخ آن از گلاب استفاده شده باشد و عطر و بوی خوبی داشته باشد، تهیّه شود
و در کلاس بین دانش آموزان توزیع گردد.
طی این اقدام، با مهارت و بهره گیری از شگردهای خلّاقانه، کلمات کلید «خوش مزه،خو شحال، خوش بو، خو ش قیافه » را مطرح نموده
و بدین ترتیب در فضایی از نشاط و رفاقت واژه های موردنظر را تدریس نمایید.
در صورت عدم شرایط طبخ غذا، آوردن گلاب به کلاس کافی است.
بیاموز و بگو درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
در فعّالیت بیاموز و بگو از دانش آموزان بخواهید متن درس را خوانده، علامت های س، ع ، ص را بیابند.
در ادامه، اصطلاح کامل سَلامُ اللّه عَلَیها / علیه، علیه السّلام و صلّی اللّه علیه و آله را برای ایشان توضیح دهید و معنی آنها را بگویید.
سپس نام چند تن از ائمه را روی تابلو بنویسید و از بچّه ها بخواهید که از س، ع ، ص در جای مناسب استفاده کنند.
نمایش درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
زبان، وسیله ای برای انتقال پیام است.
در ارتباط بین افراد، علاوه بر زبان، رفتارهای غیرکلامی نیز نقش مؤثّری در انتقال پیام دارند.
هدف از انجام نمایش در این بخش، توجّه دانش آموزان به رفتارهای غیرکلامی است.
در این نمایش به نوع نگاه و حالت چهره عصبانی، شاد، شگفت زده، غمگین، اخمو پرداخته می شود
و نشان داده خواهد شد که هر یک از این حالات چه پیامی را منتقل می کنند و در نحوهٔ گفت وگو چه تأثیری می گذارند.
املا درس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
دانش آموزان را به دو دسته تقسیم کنید.
دانش آموزان در گروه اوّل، به نوبت یک کلمه از متن درس املا می گویند.
از آن طرف گروه دوم نیز به ترتیب پای تخته رفته و هر کدام کلمهٔ مربوط به خودشان را که دوستشان از گروه اوّل املا می گوید، می نویسند و پس از اتمام جابجا می شوند.
یعنی هر دانش آموز یک بار پای تخته رفته، یک کلمه نوشته و همچنین یک کلمه را به هم کلاسی خود املا گفته است.
می توان از دانش آموزان خواست به جای کلمه، جمله بنویسند.
نکته: در کلاس هایی که تعداد دانش آموزان کم است، این فرایند چندین بار تکرار می شود.
درس هشتم نوشتاری سوم ابتدایی
صفحۀ اوّل درس هشتم نوشتاری سوم ابتدایی
این صفحه ابتدا به صورت فردی توسط دانش آموزان تکمیل می شود و سپس در گروه بررسی می گردد.
صفحۀ دوم درس هشتم نوشتاری سوم ابتدایی
تمرین دوم: جدول را کامل کن.
صفحۀ سوم درس هشتم نوشتاری سوم ابتدایی
در تمرین خط تحریری فرصت خوبی دارید که نشانه های قوس دار و طریقهٔ نوشتن آنها را توضیح دهید.
نشانهٔ «س » در کلمه «یاس »، نشانهٔ «ی » در کلمهٔ «بوی »، نشانهٔ «ض »در کلمهٔ «حوض »، نشانهٔ «ق » در کلمهٔ «اخلاق »
با تلفیق هنر (نقاشی) می توان طریقهٔ نشانه های قوس دار را به دانش آموزان کم توان توضیح داد .
مثال: تصاویری از اشکالی که گرد هستند تهیه کنید و قوس پایینی را خالی بگذارید تا دانش آموز نقاشی را کامل کند.
سپس ابعاد را کوچک تر می کنیم تا زمانی که نوشتن قوس برای دانش آموز آسان شود.
صفحۀ چهارم درس هشتم نوشتاری سوم ابتدایی
در تمرین صفحهٔ نگارش به دانش آموزان تفهیم کنید که تمام جملات یک بند باید دربارهٔ موضوع آن توضیح دهند.
نوشتن بند در این صفحه به منظور تثبیت آموخته های قبل است.
ارزشیابی ازدرس هشتم فارسی سوم ابتدایی پیراهن بهشتی
در ارزشیابی کیفی، فرایند ارزشیابی با فرایند تدریس ادغام شده و مرز میان این دو فرایند از بین رفته است.
در این درس می توانید از روش «پرسیدن » استفاده ببرید.
برای افزایش تأثیر پرسیدن به این نکات توجّه کنید:
سؤالاتی طرح کنید که موجب ایجاد تفکّر در دانش آموز شود.
مثلاً به جای اینکه بپرسید آیا حضرت فاطمه س را دوست داری؟
بپرسید چرا حضرت فاطمه س را دوست داری؟
فرصت پاسخ گویی را افزایش دهید تا دانش آموز فرصت فکر کردن پیدا کند.
از همهٔ دانش آموزان، انتظار پاسخ گویی داشته باشید.
پاسخ های صحیح یا اشتباه دانش آموزان، هر دو می تواند شما را در شناخت میزان درک و فهم دانش آموزانتان کمک کند.
زیرا هدف اصلاح متفکّرانه است نه اینکه در لحظهٔ اوّل پاسخ درست را دریافت نمایید.
این پرسش و پاسخ ها عمدتاً شفاهی است.
ارزشیابی از مهارت خواندن به صورت شفاهی انجام می پذیرد
.