درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
آموزش درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
روش تدریس پیشنهادی:کارایی گروه، ایفای نقش همراه با قصه گویی
روش تدریس کارایی گروه
1 ابتدا دربارهٔ نثر کهن توضیحات کوتاهی به دانش آموزان بدهید.
2 از بچّه ها بخواهید یک بار متن درس را به صورت کامل و با دقّت مطالعه کنند.
3 کاربرگ سؤالات مربوط به درس را بین دانش آموزان توزیع کنید و فرصت بدهید به صورت انفرادی به سؤالات پاسخ بدهند.
4 حالا از همان نمونه سؤال در اختیار گروه بگذارید تا اعضای گروه، دربارهٔ پاسخ سؤالات گفت وگو کنند، به توافق برسند و برگه را پاسخ بدهند.
5 پاسخ ها را در کلاس مرور کنید تا دانش آموزان جلوی سؤالاتی که نادرست پاسخ گفته اند؛ علامت بگذارند و به نوعی برگه های انفرادی و گروهی را تصحیح کنند.
6 هر دانش آموز برگهٔ خود را با برگهٔ گروه مقایسه کند و اگر در کارکرد گروهی، تعداد پاسخ های نادرست کاهش یافته باشد،
دانش آموز به کارایی گروه پی می برد و مشارکت را در فرایند یادگیری اثربخش می داند.
فلسفهٔ بهره گیری از این روش، پافشاری بر خرد جمعی و برتری دادن نتیجهٔ کار گروه بر عملکرد فرد است.
فعالیت های درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
واژه آموزی درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
در قسمت واژه آموزی با استفاده از فرایند «وندافزایی »،
اسامی مکان با افزودن پسوند« ستان » ساخته می شوند.
توجّه کنید چون این کلمات مشتق هستند در املا نویسی به صورت سرهم نوشته می شوند.
بیاموز و بگو درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
در فعّالیت «بیاموز و بگو » توصیه می شود نمونه هایی از حکایات کوتاه و ترجیحاً طنز را بین گروه ها توزیع نمایید
تا دانش آموزان با کمک هم در گروه آن را بخوانند و لذّت ببرند.
سپس از نمایندهٔ گروه ها بخواهید که حکایت ها را به نوبت برای کلّ کلاس تعریف کنند.
در انتها این نوع نوشته را تحت عنوان “حکایت” معرّفی کنید.
متون را از قبل در اختیار دانش آموز نگذارید تا متن داستان کشش و جذّابیت لازم را برای گوش دادن داشته باشد
.
گوش کن و بگو درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
یکی از مهارت های اصلی زبان مهارت گوش کردن است که باید به آن توجّه شود
به این منظور در کتاب فارسی سوم ابتدایی فعّالیت «گوش کن و بگو » در ساختار جدیدی طرّاحی شده است.
هدف از این فعّالیت افزایش تمرکز و درک شنیداری دانش آموز است.
ابتدا متن داستان را در فضایی آرام برای دانش آموزان پخش کنید و از آنها بخواهید با دقّت به داستان گوش فرا دهند.
سپس کتاب خوانداری را باز کرده، به صورت انفرادی جملات را بخوانند و ترتیب رویدادها را بگویند.
چنان چه نرم افزار مربوطه را در اختیار نداشتید متن داستان های مخصوص فعّالیت «گوش کن و بگو » به صورت ضمیمه در انتهای همین کتاب آمده است.
سعی کنید آرام و شمرده و رسا داستان را بخوانید و فعّالیت را انجام دهید.
صندلی صمیمیت درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
دانش آموزان در بخش نگارش کتاب نوشتاری تاکنون آموخته اند که برای نوشتن یک بند بهتر است موضوع اصلی را به موضوعات کوچکتر تقسیم نمایند
و اگر یکی از این موضوعات را انتخاب کنند و درباره آن بنویسند، نوشتهٔ آنها دارای انسجام و روال منطقی بهتری خواهد بود.
در فعّالیت «صندلی صمیمیت » همین فرایند در مهارت سخن گفتن با هدف پرورش فن بیان، اتفاق می افتد
تا انسجام کلامی نیز صورت پذیرد.
مطابق با دستورالعمل موجود در کتاب خوانداری این فعّالیت را انجام دهید.
اجرای درست این فعّالیت مکمل بخش نگارش در کتاب نوشتاری است
و موجب افزایش قدرت تفکرّ دانش آموزان و ایجاد انسجام فکری در آنان می شود
تمرین خواندن درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
روان خوانی درست و شمردهٔ دانش آموزان را مثل دروس گذشته، در نظر داشته باشید.
بعد از تمرین های اصولی و مستمر در زمینهٔ خواندن، در این قسمت از سال تحصیلی دانش آموزان باید از «روخوانی » یک سطح بالاتر رفته و به خواندن توأم با درک رسیده باشند.
روخوانی بیان کلمات از روی نوشته است که در آن ارتباطی بین کلمات و درک و دریافت وجود ندارد.
یعنی دانش آموز آنچه را دیده به زبان می آورد. در حالی که خواندن علاوه بر بیان نوشته ها، باید به درک و فهم بیانجامد.
املا درس یازدهم فارسی سوم ابتدایی نویسندۀ بزرگ
در این قسمت، املا به صورت ایستگاهی پیشنهاد می شود.
در حیاط مدرسه، چهار ایستگاه در نظر بگیرید.
در ایستگاه اوّل دانش آموزان به صورت گروهی با استفاده از آب پاش هایی که از قبل تدارک دیده شده، کلماتی را که برایشان در نظر گرفته اید، روی زمین می نویسند.
پس از این کار به ایستگاه دوم می روند و دستهٔ دوم کلمات را با خمیربازی می سازند.
در ایستگاه سوم کاغذهای ریزی که آماده شده است را مچاله نموده، با کنار هم قراردادن آنها کلمه را می نویسند
و در ایستگاه چهارم توپ کوچک را به سمت کلمهٔ نصب شده بر دیوار، که سرگروه می خواند، پرتاب می کنند.
با توجّه به خلّاقیت خود و نیازهای کلاس درستان می توانید ایستگاه های مختلفی را طرّاحی کنید.
جهت نظارت بر درست نویسی کلمات در ایستگاه های مختلف از دانش آموزان قوی در این زمینه یاری بگیرید
و مسئولیت کنترل صحیح نوشتن را به خود گروه واگذار کنید.
درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
صفحۀ اوّل درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
دانش آموزان صفحهٔ اوّل کتاب نوشتاری را در کلاس تکمیل می کنند
و شما آن را بررسی و نظارت می کنید.
در تمرین سوم کلمات گلدان، گل خانه، گلزار، کوهنورد، کو هپیمایی، کوهسار قابل استفاده است.
صفحۀ دوم درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
در تمرین دوم این صفحه ، همهٔ کلمات دارای ارزش املایی هستند و هر کلمه ای را که دانش آموز انتخاب کند، صحیح است.
هدف این فعّالیت، مرور کلمات و تثبیت شکل درست آنها در ذهن دانش آموز می باشد.
صفحۀ سوم درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
تمرین سوم: کلمهٔ رمز «فیروزه » می باشد. منظور معدن فیروزه ای در شهر نیشابور استان خراسان رضوی است، که تنها معدن فیروزهٔ دنیاست.
در کشور آمریکا نیز فیروزهٔ صنعتی تولید می شود که مرغوبیّت فیروزهٔ نیشابور را ندارد.
فیروزه، سنگی است به رنگ آبی فیروزه ای که درزیورآلات استفاده می شود.
صفحۀ چهارم درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
پس از تمرین درس های گذشته در بخش نگارش و صندلی صمیمیت، انتظار می رود
دانش آموز بتواند موضوع را محدود کند و یک بند منسجم تولید کند.
موضوع: پاییز
موضوعات کوچک تر
1 بر گریزان پاییز
2 بازگشایی مدارس
3 میو ههای فصل پاییز
به دو بند زیر توجّه کنید:
بند 1: فصل پاییز بسیار زیبا است. در فصل پاییز برگ درختان زرد می شوند و می ریزند.
در آغاز ماه مهر که اوّلین ماه فصل پاییز است دانش آموزان به مدرسه می روند.
میوه های فصل پاییز خوش مزه اند. ما فصل پاییز را دوست داریم.
بند 2 :در اوّلین روز فصل پاییز، بچّه ها شادی کنان به مدرسه می روند. ماه مهر با حضور بچّه ها در مدرسه بسیار باشکوه می شود.
خورشید پاییزی به دانش آموزان لبخند می زند و ورودشان را به مدرسه تبریک می گوید.
بند اوّل اگر چه در مورد موضوع پاییز است. امّا انسجام موضوعی ندارد و از هر دری سخنی به میان آورده است.
امّا در بند دوم صرفاً به موضوع کوچک شدهٔ «باز گشایی مدارس » اشاره کرده، از پراکنده گویی پرهیز نموده است
و فقط دربارهٔ جملهٔ اوّل بند توضیحاتی ارائه می دهد.
بدین ترتیب این بند، به لحاظ محتوا و انتقال پیام، کامل است.
فعّالیت های تکمیلی درس یازدهم نوشتاری سوم ابتدایی
در شمارهٔ یک فعّالیت های تکمیلی، تلفیق اطّلاعات متن و توجّه به سیر رویدادهای آن مورد سنجش قرار گرفته است.
سؤال آخر این صفحه به بالاترین سطح درک متن یعنی تلفیق و تفسیر اطّلاعات متن می پردازد.
دانش آموز برای پاسخ به این سؤال علاوه بر استنباط درون متنی، نیاز به استنباط برون متنی دارد و با استفاده از دانش پیشین خود خلأهای متن را پر کرده، به درک درست می رسد.
بدیهی است هر قدر دانش پیشین دانش آموز بیشتر باشد به درک بهتری خواهد رسید.