مرجع آموزش مجازی و غیرحضوری 6 پایه ابتدایی

درس 8 علوم سوم ابتدایی جست وجو کنیم و بسازیم

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

هدف های پیامد محور درس 8 علوم سوم ابتدایی جست وجو کنیم و بسازیم

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

1 راه های هدر رفتن آب از لوله های انتقال آب را شناسایی کنند. تا بتوانند درادامه کار از تجارب و اطلاعات هم دیگر استفاده کنند.

2 با استفاده مناسب از وسایل پیرامونی و ابزار ساده از هدر رفتن آب در نمونه های ارائه شده در کلاس جلوگیری کنند.

3 تعدادی از دانش آموزان بتوانند راه حلی برای کم شدن یا جلوگیری از هدر رفتن آب در یک نمونه ساده و دست ساز را به صورت عملی نشان دهند.

فعالیت های یادگیری درس 8 علوم سوم ابتدایی جست وجو کنیم و بسازیم

قبل از آموزش درس 8 علوم سوم ابتدایی جست وجو کنیم و بسازیم:

در جلسه قبل بچه ها را نسبت به موضوع این درس آگاه کنید و از آنها بخواهیدهرنفر، وسایلی با خود همراه بیاورد،

ضمناً شما نیز می توانید وسایل ساده ای که می تواند در فرایند ساخت و ساز نمونه های دانش آموزی به کار آید،

وسایلی چون پیچ های خودکار در سایزهای مختلف، چوب خلال دندان، چوب کبریت، نی های نوشابه، لوله خودکار، بادکنک های باریک و نظایر این ها را تهیه و در قفسه ای در گوشه کلاس، یا روی میز کار خود قرار دهید.

تعدادی قیچی، نوار چسب و… را هم به عنوان ابزار کارهای دستی تهیه کنید.

به تعداد گروه های دانش آموزی بطری کوچک پلاستیکی نوشابه تهیه کنید.

بطری ها را با داغ کردن میخ یا سنجاق سوراخ کنید، سوراخ ها به اندازه های مختلف (قطر سوراخ ها بین 2 تا 5 میلی متر) باشد.

هر بطری یک سوراخ داشته باشد، سوراخ ها در جاهای مختلف باشند، در یکی پایین بطری، در دیگری وسط بطری و… .

شروع آموزش درس 8 علوم سوم ابتدایی جست وجو کنیم و بسازیم:

ابتدا از یکی از دانش آموزان کلاس بخواهید تا فعالیت بخوانید را با صدای رسا برای کلاس قرائت کند.

سپس فرصت دهید تا دانش آموزان در خصوص شناسایی دلایل نشتی آب با یکدیگر گفتگو کنند

و نتایج بحث را در جداولی فهرست کنند. نتایج فهرست را برای سایر گروه ها گزارش کنند.

سپس مواردی را هم شما بر فهرست آنها اضافه کنید.

و ادامه کار را به سمت انجام یک نمونه عملی هدایت کنید.

دانش آموزان را توصیه به انجام فعالیت صفحه 59 نمایید.

در این هنگام میزان مشارکت هر یک از دانش آموزان در انجام کار گروهی را نظارت نمایید،

آنها را تشویق نمایید تا مشکل خود را به صورت یک سؤال ثبت و بیان کنند.

به اندازه کافی فرصت دهید تا مسئله نشتی بطری را در گروه درک و راه حلی برای آن بیان کنند.

آنها را تشویق به مطالعه و بررسی امکانات موجود نمایید. سپس فرصت دهید تا راه حل خودرا عملی نمایند.

اکنون می توانید یکی از فنون جدید دست ورزی تحت عنوان نحوه اتصال شیلنگ لاستیکی به بدنه ظروف دلخواه را به صورت عملی آموزش دهید.

اتصال شیلنگ لاستیکی

برای این کار لازم است:
1 ترجیحاً جنس بطری از پلاستیک باشد مثل بطری های شیر، چون برش، تراش و سوراخ کردن آنها آسان تر است.

2 از وسیله داغ مثل میخ و پیچ گوشتی برای سوراخ کردن استفاده شود، تا استحکام سوراخ بیشتر شود.

3 قطر سوراخ روی بدنه ظرف حدود 5/. میلی متر کمتر از قطر شیلنگ باشد.

4 از واشرهای لاستیکی شیاردار یا واشر مخصوص کابل برای فیت کردن روزنهٔ روی بطری و شیلنگ استفاده شود.

سپس از دانش آموزان بخواهید که بخش بعدی درس یعنی فکر کنید

صفحه 60 را مطالعه و انجام دهند.  در انتهای صفحه 60 کتاب آنها را تشویق کنید

که راه حل پیشنهادی خود را به صورت یک طرح ساده نقاشی کنند و در مورد آن با دوستان خود گفتگو کنند.

و در ادامه فعالیت هایی را که قرار است برای حل مشکل انجام دهند در جدولی ثبت نمایند.

در این بخش لازم است که به آنها فرصت دهید

تا بر اساس جدول برنامه ریزی، فعالیت های پیش بینی شده را یک به یک انجام دهند.

به آنها یادآوری کنید که در صورت تمایل می توانند از فنون جدید دست ورزی نیز در برنامه خود استفاده نمایند.

توجه دانش آموزان را به رعایت نکات ایمنی جلب کنید.

از آنها بخواهید نمونه ساخته شده خود را امتحان کنند و مطمئن شوند که وسیله آنها نشتی ندارد.

فعالیت های پیشنهادی خارج از کتاب علوم سوم ابتدایی:

می توانید یک شبکه انتقال آب سینک ظرفشویی را به کلاس بیاورید و ضمن آموزش، فرصتی را برای دانش آموزان به وجود آورید تا آنها بتوانند طریقه باز و بسته کردن آن را تمرین کنند.

کار در منزل:

علی می خواهد به مسافرت برود، نگران تمام شدن آب آبخوری جوجه هایش است،

فکر کرد کاری کند که آبخوری جوجه هایش به مخزن بزرگ تری وصل شود. شما جای او بودید چگونه این کار را انجام می دادید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.