اصول تدریس خلاق
اصول تدريس خلاق???
شکست، بخش جداییناپذیر از فرایند خلاقیت است و اغلب افراد خلاق در بسیاری از ایدههایشان شکست خوردهاند تا توانستهاند به موفقیت دست یابند.
فرایند خلاقیت ذاتاً خطرپذیری دارد و مخاطرهجویی از جمله ویژگیهای کلیدی هر شخصیت خلاق است.
متأسفانه، معلمان میخواهند هر نوع شکستی را به حداقل برسانند. مطالعه اخیر در مورد خلاقیت و نوآوری در آموزش وپرورش کشورهای مختلف نشان میدهد که مدارس موضوعهای نشاط انگیز و رفتارهای مخاطرهجویانه را ترجیح میدهند.
تأکید بر رفتار و پاسخ درست، ترس دانشآموزان از شکست را تقویت میکند و این عامل، یکی از اصلیترین عوامل (فعالیتهای رایج آموزشی) است که خلاقیت دانشآموزان را سرکوب میکند و جلوی بروز آن را میگیرد. در نتیجه، دانشآموزان تمایلی به مخاطرهجویی در مدرسه ندارند و ترجیح میدهند به جای تلاش برای جستوجوی ایدهها و راه حلهای جدید، پاسخ درست را برای معلمانشان پیدا کنند.
تمایل معلمان به اینکه به دانشآموزانشان اجازه بدهند به جستوجو و آزمایشهای مخاطرهجویانه دست بزنند، یادگیری خلاق آنان را تشویق میکند.
به منظور تسریع خلاقیت، مدارس میتوانند فرهنگ متعادلی را که مخاطره جویی دانش آموزان و معلمان را تشویق کند، تقویت کنند.
↙️در عمل چه باید کرد؟
شما میتوانید محیط یادگیری امن، قابل اعتماد و حمایت کنندهای را خلق کنید تا دانشآموزان با امنیت و اطمینان کافی و بدون ترس و نگرانی از شکست، به آزمایش و خلق ایدههای جدید بپردازند. دانشآموزان باید نسبت به فعالیتها (و نتایج) احساس تملک داشته باشند.
به آنها اجازه بدهیم راهبردهای متعدد و متنوعی را آزمایش کنند تا به راههای جدید و ایدههای نو برسند. به منظور بروز خلاقیت و تشویق دانش آموزان در این زمینه، میتوانید چنین اقدام کنید:
✅به عنوان الگو، به فعالیتهای مخاطره جویانه و خلاق اقدام کنید و در جهت انطباق روشهای نوآورانه آموزشی با موضوع درسی بکوشید.
✅به دانش آموزان اجازه بدهید آزادانه به مخاطره جویی بپردازند و خود را در بحثهای چالش انگیز و مسائل واقعی زندگی درگیر کنند.
✅ فضا و زمانی را به دانش آموزان اختصاص دهید تا با وجود فشار سنجش، به یادگیری نکات جدید اقدام کنند.
✅روابط اساسی مرتبط به رفتار مخاطره جویی و تفکر خلاق دانش آموزان را تشویق کنید و اینگونه فعالیتها را در سنجش پایانی (نهایی) دانش آموزان دخالت دهید.
✅به دانشآموزان فرصت دهید درباره فعالیتها، روشها، یافتهها و… با همکلاسیهایشان گفتوگو کنند و نسبت به فعالیتهای یکدیگر بیندیشند و بازخورد بدهند.
اصول تدریس خلاق